Spelen en Buitenspelen

De onderstaande blogartikelen bevatten onderzoek, feiten en opinies. U kunt artikelen kiezen door links op één van de trefwoorden te klikken.

Tags:

Archief:


Samen spelen, actief meedoen in je eigen wijk

Klein verslag Speelforum IX Op 3 december 2020 vond het 9e Speelforum plaats in de vorm van een webinar. Froukje Hajer, Dr. Manon Bloemen (HU), Rianne Janssens P4Play, Kirsten Nøhr en Ilse van der Put (ZET) discussieerden over de vraag: "Wat is er voor nodig om kinderen met een handicap de kans te geven contact te leggen in hun eigen wijk, vrienden te maken en lekker mee te doen?". kinderen
Lees verder ...

Kijken naar spel

De laatste tijd merk ik dat als ik enthousiast spreek over de waarde van spel ik vaak het woord "flow" gebruik. Als kinderen in "flow" zijn tijdens spel spelen ze goed. Ik merk echter ook dat mijn luisteraars dan een beetje schaapachtig knikken of soms ook helemaal niet reageren. Ik realiseer me dat wij speelruimte-mensen er eigenlijk vanuit gaan dat iedereen weet wat goed spelen is of dat wij volwassenen
Lees verder ...

Buitenspelen begint met verkeersveiligheid!

Buitenspelen begint met verkeersveiligheid! Het is opvallend dat nu plotseling, onder invloed van de lockdown, wereldwijd steden initiatieven nemen om de voetganger, fietser en het spelende kind voorop te stellen in de stedelijke inrichting. Dagblad Trouw besteedde op 22-05-2020 een dubbele pagina (pag.6 en 7) aan initiatieven in Brussel, Parijs, Berlijn en Rome. Het blad Buitenspelen geeft aandacht
Lees verder ...

Buitenspelen in mijn straat - Coronatijd

Het afgelopen decennium is mijn straat verjongd. Er wonen nu meer kinderen in de lagere schoolleeftijd. Meestal zie ik ze alleen in het weekend buitenspelen. Doordeweeks, met beide ouders werkend, verblijven ze na schooltijd vaak bij de kinderopvang. En zien we ze bijna niet in de straat. In het weekeinde zijn er ook weer allerlei clubs. Dus we zien ze bijna nooit allemaal tegelijkertijd. Spelen
Lees verder ...

Vergeet het schoolplein niet!

Of je nu vindt dat buitenspelen geen bijdrage levert aan het curriculum of dat je juist overtuigd bent dat de lichamelijke ervaring van het stappen over letterpaaltjes essentieel is voor het leren lezen en spellen van leerlingen, feit blijft dat kinderen voor en na de speelpauze totaal anders in de klas zitten en beter bij de les zijn dan voor de speelpauze. Iedere leerkracht in ons land kan je dat
Lees verder ...